Teleporteringsvirvel
Den här övningen teleporterar spelaren till en angiven position när de klickar på plattformen. Du kan ändra teleportPosition-variabeln för att bestämma vart spelaren ska teleporteras.
Använd "Part"-objekt för att skapa en enkel plattform i luften, namnge delen till "Plattform". T.ex. så här kan det se ut::
Lägg till ett Script till "Plattform" genom att höger-klicka på "Plattform"-delen och välja "Insert Object...", och välja "Script". Fråga om du behöver hjälp.
Öppna skriptet och använd följande kod. Fråga om du behöver hjälp
local function teleportPlayer(player)
local teleportPosition = Vector3.new(0, 10, 0) -- Ändra denna position för att bestämma vart spelaren ska teleporteras
player.HumanoidRootPart.CFrame = CFrame.new(teleportPosition)
end
local function onBlockTouched(otherPart)
-- Kontrollera om det är spelarens karaktär som rör vid blocket
local character = otherPart.Parent
if character:FindFirstChild("Humanoid") then
-- Teleportera karaktären
teleportPlayer(character)
end
end
script.Parent.Touched:Connect(onBlockTouched)
Denna kod teleporterar spelaren till en angiven position när de rör vid plattformen. Du kan ändra teleportPosition-variabeln för att bestämma vart spelaren ska teleporteras.
- Så här ska det se ut. Testa gärna och fråga om du har frågor.
- Spara skriptet och tryck på "Play" (Spela) -knappen för att testa övningen.
När spelaren rör vid plattformen teleporteras de till den angivna positionen. Detta ger en interaktiv och rolig upplevelse där spelaren måste försöka undvika plattformen för att inte bli teleporterad.
Du kan anpassa övningen genom att lägga till fler plattformar, hinder eller andra interaktiva element för att skapa en mer utmanande övning. Se till att experimentera och vara kreativ med design och funktionalitet för att ge en rolig upplevelse för spelaren.
- Bra jobbat!!