Meddelanden och Händelser
Här är ett enkelt exempel som jämför användningen av händelser/meddelanden i Scratch och Minecraft: Education Edition:
Scratch:
Öppna Scratch-programmeringsmiljön.
Skapa två Sprites: Sprite A och Sprite B.
För Sprite A:
- För Sprite B:
- Klicka på den gröna flaggan för att starta programmet.
När programmet körs, när du klickar på den gröna flaggan, kommer Sprite A att sända meddelandet "start_moving". Sprite B kommer att ta emot meddelandet och glida till koordinater (0, 0) under en varaktighet på 2 sekunder.
Minecraft: Education Edition:
Skapa en ny värld i Minecraft: Education Edition.
Öppna "MakeCode"-redigeraren genom att trycka på "C" på ditt tangentbord.
Välj fliken Agent i redigeraren.
För agenten:
I Minecraft öppnar du chattfönstret genom att trycka på "T" på ditt tangentbord.
Skriv "Gå" i chatten och tryck på Enter.
När du skriver och skickar kommandot "start_moving" i chatten, kommer Agenten i Minecraft: Education Edition att ta emot kommandot och gå vidare därefter.
Det här exemplet visar användningen av händelser/meddelanden i både Scratch och Minecraft: Education Edition. I Scratch används "broadcast"-blocket för att skicka ett meddelande från en sprite till en annan, medan i Minecraft: Education Edition används ett chattkommando för att skicka ett meddelande till agenten. Båda händelserna utlöser specifika åtgärder som svar på meddelandet, och visar likheterna med att använda händelser/meddelanden för att kommunicera mellan sprites eller enheter i olika programmeringsmiljöer.